Zápis ze schůze Komise pro etiku ze dne 23. 4. 2008

Nová podání:

*Stížnost místostarosty města Kyjov na reportáž TV NOVA (Občanské judo, název Ty, ty, ty ze dne 30. 3. 2008). Místostarosta si stěžoval přímo TV NOVA, odpověď nepřišla. Žádal o zveřejnění celého jednání a ne jen nesestříhané verze. Pak se obrátil na Komisi pro etiku (KPE). Byla oslovena redakce NOVY. Nutno sehnat pořad na DVD.

*Stížnost Zdeňky Hajné na nepravdy v článku Starosti v růžovém salonku, autorka Denisa Hanusková, Týden, vyšlo 5. 11. 2007. Stížnost se komisi dostala pozdě. Redakce Týdne byla požádána o vyjádření.

*Stížnost Ing. V. Ženíška na články v MFD – Plzeň k záměru zastavění plochy na Anglickém nábřeží. Komise se domnívá, že stížnost se netýká etických problémů, nicméně se dotáže, jak redakce MFD Plzeň odpověděla. 

*Stížnost Mgr. Lydie Vašková, starostky Těrlicka, na žurnalistickou činnost Libora Běčáka z Havířovského deníku. V dopise šéfredaktora Tomáše Šiřiny (Moravskoslezský deník), který na stížnost reagoval, je uvedeno, že v Nezávislém zpravodaji (vydávají opoziční zastupitelé) nebyly použity texty L. Běčáka (tedy že nepublikoval stejné texty v různých médiích, z nichž jeden je opoziční tzv. Nezávislý zpravodaj), ale pouze texty podobné. Komise bude informovat stěžovatelku. 

*Stížnost na články Radima Vaculíka a Patrika Biskupa z deníku Právo. Policista jmenovaný v článcích si stěžuje, že nebyla zachována presumpce neviny a články obsahovaly nepravdy. Redakce Práva byla požádána o stanovisko.

Dořešená podání:

* Stížnost Aleše Knappa na MF DNES, kde byl publikován 9. 12. 2006 článek Věčný disident Stirner. A. Knapp si stěžuje na zásahy redigujícího Josefa Chuchmy do svého textu. Redakce MFD byla požádána o vyjádření. Redakce se se stěžovatel již finančně vyrovnala. Komise poukazuje na své již přijaté stanovisko: Vzhledem k tomu, že Aleš Knapp si stěžuje již podruhé na zásahy editorů nebo redigujících redaktorů (Divadelní noviny, MFD), členové KPE se zabývali editorskými zásahy v obecnější rovině. Konstatovali, že v případě Divadelních novin dali autorům za pravdu, že si stěžovali oprávněně. Viz zápis KPE ze dne 12. 9. 2007, nicméně upozorňují, že redigování a úpravy textů jsou v médiích běžná věc, vždy je třeba odlišovat zásahy do textu pro jeho lepší čitelnost, stylistickou čistotu a věcnou správnost i přizpůsobení dikce média a zaměření na publikum proti zásahům do smyslu textu. Komise pro etiku nemůže suplovat autorský zákon a nemá žádný paragraf, podle kterého by bylo možné definovat, kde je vhodná hranice redakčních úprav. Externí autoři a redakce se mají předem dohodnout (event. uzavřít nějakou smlouvu), jak budou s texty pracovat. 
* Stížnost Petra Žantovského a dalších radních (RRTV) na komentář LN http://www.lidovky.cz/odskodne-pudlikum-03l-/ln_nazory.asp?c=A080403_094248_ln_nazory_bat. Přišla reakce šéfredaktora Veselina Vačkova a také vyjádření autora Martina Zvěřiny. Šéfredaktor LN uvádí, že  šlo o komentář a názor publicisty Martina Zvěřiny. Nešlo o zpravodajství. Bývalí členové RRTV mohou být s jeho názorem nespokojeni, ale komise již několikrát konstatovala, že publicistiku je třeba hodnotit jinak, než zpravodajské žánry. Že členové RRTV „neodešli se ctí“ (přestože posléze u soudu uspěli s odvoláním) je jedna z možných komentátorských interpretací celého tématu. V podobných případech by měl rozhodovat nezávislý soud. 
* Stížnost Josefa Mráze na Respekt (a paralelně ČT, která z článku v Respektu vycházela) kvůli článku Grossův tajemný sponzor (vyšel v Respektu v říjnu 2007), článek přiložen p. Mrázem. Respekt KPE neodpověděl. Z argumentů Josefa Mráze, zdůvodňujících údajná pochybení Respektu, je podle Komise relevantní pouze ten pod písmenem a): tedy údajný rozpor mezi tím, že Josef Mráz podle Respektu „pracuje pro Babiše bezmála dekádu“ a vyjádřením Josefa Mráze, „ že pro jednu z firem vlastněných A. Babišem pracoval od 1. 1. 2002 do 30.6. 2002 a znovu až od 1.3. 2007 – mezi tím v žádné společnosti patřící či ovládané A. Babišem nepůsobil.“ Komise ovšem nemůže zkoumat, jestli „pracovat pro Babiše“ je totéž jako „pracovat pro firmu vlastněnou nebo ovládanou Babišem“, tedy zda platí sdělení Respektu, nebo pana Mráze. Pokud by skutečně pan Mráz pracoval pro Andreje Babiše jen cca rok, a ne „bezmála dekádu“, bylo by namístě, aby redakce vzala v potaz bod 3 a) etického kodexu Syndikátu novinářů, kde se píše „každá uveřejněná informace, která se ukáže jako nepřesná, musí být neprodleně opravena.“ Co se týče České televize, bylo konstatováno, že nelze zpracovat materiál pouze na základě informací z jiného média, jak se v tomto případě stalo.
Nedořešená podání:

*KPE se obrátila na Českou televizi na základě podání JUDr. J. Kunáška  na materiál Marka Pokorného. Komise před rozhodnutím čeká na odpověď druhé strany. Stále ještě nepřišla. Případ byl urgován, zatím bez odezvy. JUDr. Kunáček informoval komisi, že má další podklady.

*Další podání se týkalo článku v Prostějovském deníku, je však třeba opatřit čitelnou kopii a názor druhé strany sporu. Podání přišlo mailem a je naprosto nečitelné. Úkol trvá. Pokud KPE nedostane informace, případ odloží.

* Stejně tak není možné dohledat internetový odkaz na článek, který má být podobný jako článek z března 2007 z časopisu Beverage & Gastro. Nutno znovu prověřit podklady, které obdržel SNČR. Úkol trvá. Pokud KPE nedostane informace, případ odloží.


* Podání Evy Hejzlarové, koordinátorky projektu Vyrovnávání šancí žen a mužů v rozhodovacích pozicích a politice. Jde o stížnost, že ČT ve zpravodajství povrchně informovalo o Úřadu pro mezinárodně právní ochranu dětí a zkreslovala či zatajovala informace o členech  K 213, kterým poskytovala prostor k agresivním výrokům na adresu nevládních ženských organizací. Úkol trvá.




* Stížnost na článek  Starostův spor vede obec do náruče exekutora, uveřejněný v časopise Týden na severu 30.10.2007. Ke stížnosti byl přidán rozklad, který má komise k dispozici a byl zaslán redakci k vyjádření. Odpověď zatím nepřišla. Úkol trvá.

* Stížnost na relaci televize Nova Televizní noviny ze dne 26. 5. 2007, kde uvedl reportér Jiří Borovec ve zpravodajské informaci, že se demonstrace iniciativy Ne základnám účastnilo jen několik set lidí. Autor stížnosti tvrdí, že údaj byl zkreslen. Redakce NOVY byla požádána o stanovisko. Úkol stále trvá. Kolega Kruml.

* Stížnost MUDr. Podivínského na Svitavský deník, kde redaktorka v článku nazvala lékaře mafií bílých plášťů. Nicméně v podání nebylo uvedeno, kdy článek vyšel. Stížnost byla zaslána k vyjádření příslušnému deníku. Vyjádření zatím nepřišlo, bylo dvakrát urgováno dopisem. Úkol trvá.


* Stížnost Lukáše Bicana na reportáž TV Nova o serveru www.zpovednice.cz. Autor se reportáží cítí poškozen a upozorňuje na to, že byla zkreslená. Kolega Kruml o případu referoval, urgováno bylo dvakrát.

* Podání na Liberecký deník, kde byl na počátku dubna zpracován a 11. dubna 2006 otištěn článek Tomáše Lánského o zubní laboratoři. Redaktor dostal informace a možnost fotografovat v laboratoři za podmínky, že článek autorizuje. Tuto dohodu porušil. Článek byl údajně plný nepřesností. Totéž se opakovalo ještě jednou v září. Stěžovatelům slíbila redakce zveřejnění jejich vyjádření, ale neudělala to. Reakci redakce se marně pokoušela KPE zjistit prostřednictvím pobočky SNČR. Případ trvá dlouho, nicméně komise se opět na redakci obrátila dopisem. Bez odezvy. Komise proto konstatuje, že redakce, která nebyla schopna doložit hodnověrnost svého materiálu, porušuje důvěryhodnost novinářského stavu.

Příští schůze komise se koná ve středu 21. května od 18 hodin na obvyklém místě v budově Hollaru. Prosíme všechny členy KPE, aby předem potvrdili účast.

Zapsal:

Barbora Osvaldová

1
1

